Kadencia

Zenei betekintés

A kihívásokon túl
Baráti Kristóf és Würtz Klára kamaraestje

 A Zeneakadémia 2025. március nyolcadikán lezárult sorozata ,,A hegedű világsztárjai” címet viselte. A címadásból még nem feltétlenül következett volna, de a megrendezett három koncert azonos apparátusú volt: kiemelkedő hegedűsöket (a névadás által háttérbe szorított) zongoristák kísértek. Így nemcsak jobban összekapcsolódtak, de jobban összehasonlíthatóvá is váltak a hangversenyek. Baráti Kristóf és Würtz Klára kamaraestje mégsem az összehasonlítás viszonylatában emelkedett ki igazán. Joshua Bell és Augustin Hadelich korábbi estjei mind technikai értelemben, mind a látványosság tekintetében magasra tornázták fel a közönség elvárásait. Ezeknek az elvárásoknak Baráti és Würtz nemcsak megfelelt, hanem a sorozatcímben szereplő világsztárok szót is más megvilágításba tudták helyezni: a koncertjükön nem magukat ünnepeltették egyéni, bravúros megoldásaikkal, hanem mindig új és új alakban tudták önmagukat és a jól ismert műveket is megmutatni. Ezzel valóban a szó legnemesebb értelmében a világsztárok közé emelkedve.

Mégis kétségtelen, hogy van olyan: Baráti-hang. Félreismerhetetlen hegedűhangja sok-sok másikkal ellentétben nem ,,szakosodott”. Nem egy általános korszakból, korszellemből táplálkozva építette fel magát ez a hang, ami  egyes műveket csak kompromisszumokkal, vagy nem a műből eredő ,,pallérozott” stílustalanságokkal tudna csak interpretálni. Amihez egyebekben szinte már hozzá van szoktatva a közönség. De nem az egyéniség, vagy az egyedi hang hiánya miatt képes Baráti minden stílussal, játékmóddal ugyanolyan könnyedén azonosulni. A korszakokon átívelő alapvető zenei gesztusok ismerete teszi lehetővé a legnagyobbak számára azt, hogy felmutassák a legkülönbözőbb zenékben a közös gyökereket, a kompozíciók mélyén húzódó egységes vonulatokat.

Ha pár szóval mégis jellemezni kéne, miről is lehet felismerni ezt a hegedűjátékot, a legegyszerűbben azt válaszolnám: a lehető legtisztább zeneolvasatról. Baráti játékában mindennek új értelmet tud adni, vagy az eddig elfeledettet, az elhanyagolt megoldásokat új környezetben teljesen át tudja színezni. Nemcsak a motivikusan apró részek összeillesztésével, hanem a szinte a darabokon túlmutató ívek egybefogásával és értelmező mérlegelésével, rendszerezésével.

Ez a fajta játékmód volt jellemző muzsikus partnerére is. Würtz Klára áttetsző zongorárzása sosem tűnt a hegedűszólam fegyverhordozójának és segítőjének. Mégsem zongoraszólót hallhattunk hegedűkísérettel: a szó minden értelmében partner volt. Néhol a hegedű mögé állva duzzasztotta óriásivá a zenei viharokat, ahol pedig az kellet, ott szinte roppanásig feszítette pianóinak suttogását.

Összjátékuk organikussága már régóta csiszolódik. A koncerten felhangzó két Beethoven-szonátát (op.30/2, c-moll és a híres op.47-es Kreutzer) és Brahms 2. A-dúr szonátáját már ismerhettük korábbi és kiváló CD-jeikről. A két tizenegykét éves felvétel emlegetését az indokolja, hogy a játékukon átderengett valami a stúdiók világából. Mintha a fortéikat előre kompresszálták volna, átütő, a mindkét muzsikusban benne rejlő diadalmas kitörések csak egy bizonyos hangerősségig növekedhettek. És talán a végtelen precizitást is visszavezethetjük kiadványaikra: mindent, a szó szoros értelmében mindent hallani lehetett. Az összes hangot, dinamikai váltást, ritmust, szólamot, mindet.

Nem véletlenül volt ennek a sorozatnak a zárókoncertje Baráti Kristóf és Würtz Klára kamaraestje. Ilyen igényességű, felkészültségű és átlátó olvasattal bíró zenészeket ritkán hall az ember a Zeneakadémia Nagytermében. Ritkán van alkalma az embernek Beethoven és Brahms legkényesebb műveiből kihallani a kihívásokon túli valódi eseményeket.

A bejegyzés trackback címe:

https://kadencia.blog.hu/api/trackback/id/tr6618813368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kadencia

A zenei élet: koncertkritikák, koncertajánlók, zenei ismeretterjesztők, interjúk és évfordulók fóruma.

Címkék

Bach (5) barokk (4) Bartók (1) Beethoven (4) Berlin (1) Berlioz (1) BFZ (1) Boulez (1) Brahms (2) Buxtehude (1) Byrd (1) Chopin (1) Concerto Budapest (1) csembaló (4) Debussy (1) Dohnányi (1) Eötvös (1) Frank (1) fuvola (2) hárfa (1) Haydn (2) hegedű (2) klarinét (1) koncert (11) kortárs (5) Kurtág (1) Lalo (1) Liszt (1) Mahler (1) MÁV (1) Mozart (2) népi (1) opera (1) összművészet (1) Poulenc (1) Schönberg (1) Schubert (2) szimfónia (6) színház (3) Szokolov (1) szonáta (1) tánc (1) vers (1) versenymű (3) Wagner (2) Weiner (1) zongora (10) Címkefelhő
süti beállítások módosítása