Kadencia

Zenei betekintés

Hogy fecseg a felszín, hallgat a mély
A Concerto Budapest koncertje Vörös Szilviával, Bernhard Brechtolddal és Várjon Dénessel

8bb6d0ab-b587-47f2-afb8-2ebd8cb15df1.jpeg

Furcsa választás volt Bernd Alois Zimmermann Photoptosisával kezdeni. Egyfelől persze érthető, hiszen a koncert második felében Mahler Dal a Földről című ,,szimfóniája” hangzott el. Ez a grandiózus mű már eleve hatalmas létszámú zenekart követel, amihez, ha már lehetőség van rá, a legpraktikusabb szintén egy hasonlóan hatalmas együttest felvonultató darabot választani. De azt talán még az előadók is érzékelték, hogy mennyire kilóg a műsor egész lelkületéből Zimmermann darabja: miután véget ért, és már a zongoraversenyhez is kitolták a szólóhangszert, hosszú percek teltek el csendben. Ezeknek a perceknek − visszagondolva − felbecsülhetetlen értékük volt. Az alapvetően homogén, ugyanazt elmondó, szinte fecsegő és dinamikatartományában az elképzelhető legnagyobb fortét is felvonultató 1969-es mű nemcsak hangerejében különült el a többi darabtól, hanem a liszti és mahleri befelé fordulás, az intim mélységek küzdelme és leginkább az érzékenység voltak azok vonások, amikkel hol szándékosan, hol öntudatlanul fordult szembe a zimmermanni kompozíció.

De még így sem lehet elmenni amellett, hogy az egyébként nem túl hálás előadást nemcsak vállalták, hanem a vállaláson túl zeneileg és technikailag is elképesztő minőségben szólaltatták meg a helyzete miatt (biztosan) mostohává lett, huszadik századi kompozíciót.

Az ezután eltelt csendben a legszebb hangja a zongorának volt. Minden irónia nélkül az, hogy a közönség tudott ,,pihenni”, vagy legalábbis az ingerküszöbe pillanatról pillanatra csökkent, nagyon hasznos volt. És hogy ebben a néma böjtölésben láthattuk a zongorát, szintén annyian volt fontos, hogy majd valóban a zongora csöndjéhez igazítsunk minden dinamikai változást, minden hangot, ami megtöri a csöndet.

Ha egy zongorista Liszt Ferenc műveit tűzi műsorára, mára már sajnos mindig fennáll annak a veszélye, hogy a szó szoros értelmében csak a hangokat fogja eljátszani a művész. Liszt művei hatványozottan ki vannak téve annak, hogy az egyébként is az egyre kevésbé értékelt muzikalitás és alázat teljesen eltűnjön belőlük. Ennek az a magyarázata, hogy Lisztben van mit játszani, és ezt lehet látványosan, látványosabban és még látványosabban is. Mégis, minden csillogó sziporkázás mögött a liszti zenében mindig ott van valami felfoghatatlanul komplex és beláthatatlanul nagy érzésvilág, kifejezőerő. Csak kevés zongorista jut el oda, hogy a zenei szövet csillogásának tükörsima megvalósításán túl meglássa, megértse és meg is formálja Liszt zenéjét. Csak kevesek veszik észre, hogy fecseg a felszín, és hallgat a mély.

Várjon Dénes ezek közül a kevesek közül való. Liszt A-dúr zongoraversenyében egy egészen más versenyművet fedezhettünk fel, egy olyat, ahol a küzdelmeket nem az egymásnak csapódó kardok döntik el, hanem a minden emberben ott élő remény és reménytelenség. Semmi látványoskodás nem volt Várjon játékában, és azon kívül, hogy ez már önmagában is megemlítendő, a szó virtuóz értelmében is lenyűgöző maradt az interpretálása.

A legtöbb mintha mégis a ráadásból derült volna ki. Várjon a Villa d’Este szökőkutjait játszotta, de nem a ráadásdarabot, hanem a Zarándokévek harmadik darabját hallhattuk, annak minden drámaiságával és a gyöngyöző felszín alatt lüktető küzdelmével.

A szünet után sajnos azzal az előítélettel kezdtem el hallgatni Mahler művét, hogy szinte alig akad olyan énekesnő, aki meg tud küzdeni ezzel a monumentális kompozícióval. Azt hiszem, ilyen nagyot még sosem tévedtem. Vörös Szilvia minden várakozást felülmúlt. Az embernek mindvégig az volt az érzése, mintha Mahler az ő hangjára, hangjának drámaiságára és kifejezőerejére írta volna a darabot.

A tenor szólista, Bernhard Brechtold szintén remekelt, hangjának és zeneiségének elismertsége kétségtelenül indokolt; énekes partnere mellett mégis néha szikárnak hatott.

Összességében kijelenthető, hogy olyan világszínvonalú előadást hallhatott a MÜPA közönsége március huszonkilencedikén, amely még a legjobb felvételekkel is felveszi a versenyt.

Ehhez szükség volt az eddig nem említett Concerto Budapestre, ami ma már minden kétséget kizáróan a főváros (ha nem Magyarország) vezető zenekara. Mind a Zimmermann-műben, mind a Liszt-zongoraversenyben brillíroztak, de a Dal a Földről zenekari megvalósítása félelmetesen nagyszerű volt. Ahhoz, hogy csak megközelítőleg érzékeltetni tudjam, milyen is volt a koncert, szinte mindenkit ki kéne emelnem a zenekarból, aki játszott.

Keller András, az est karmestere mind a három műben úgy tudta beállítani a zenekart, hogy az ne szolgáljon mást, mint a tiszta zeneiséget és a kompozíciókból eredő értelemet. Ehhez az első darabnál az elképesztő fegyelem, a versenyműnél a tartással megerősített alázat és alkalmazkodóképesség, az est zárószámában pedig a szinte felfoghatatlanul érzékeny zenei szövetgondozás járult hozzá, tette lehetővé a legnagyobb fokú műolvasati hitelességet.

Aki ott lehetett a koncerten, az egyetértene azzal, hogy még nagyon sok mindenről lehetne és kéne is írni, azonban ennek szavakba öntése lehetetlen feladat. 

A bejegyzés trackback címe:

https://kadencia.blog.hu/api/trackback/id/tr7218829302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kadencia

A zenei élet: koncertkritikák, koncertajánlók, zenei ismeretterjesztők, interjúk és évfordulók fóruma.

Címkék

Bach (5) barokk (4) Bartók (1) Beethoven (4) Berlin (1) Berlioz (1) BFZ (1) Boulez (1) Brahms (2) Buxtehude (1) Byrd (1) Chopin (1) Concerto Budapest (1) csembaló (4) Debussy (1) Dohnányi (1) Eötvös (1) Frank (1) fuvola (2) hárfa (1) Haydn (2) hegedű (2) klarinét (1) koncert (11) kortárs (5) Kurtág (1) Lalo (1) Liszt (1) Mahler (1) MÁV (1) Mozart (2) népi (1) opera (1) összművészet (1) Poulenc (1) Schönberg (1) Schubert (2) szimfónia (6) színház (3) Szokolov (1) szonáta (1) tánc (1) vers (1) versenymű (3) Wagner (2) Weiner (1) zongora (10) Címkefelhő
süti beállítások módosítása