Kadencia

Zenei betekintés

Hat meg hat meg hat meghat
Grigorij Szokolov zongoraestje a Müpában

29686_jakobi_grigorij_szokolov_250422_01-program_calendar_list.jpg

Egy gombostűt sem lehetett leejteni a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében 2025. április huszonkettedikén. Ez az érdeklődés valószínűleg nem a műsornak szólt. De az, hogy a szokatlan és zongorán hangszeridegen program is egyöntetű lelkesedést váltott ki, azt bizonyítja, hogy egy bizonyos interpretálási minőség fölött, szinte teljesen elmosódnak a darabok ismeretlenségéből fakadó prekoncepciók.

Ez az elmosódás a darabok letisztultságából fakadt. A minőség pedig semmi esetre sem maradt a mérhető teljesítmények világában.

A hangversenyek megítélésének alapját jelenthetné ugyan a művek megvilágító erejű interpretálása, mégsem ez lett a legfőbb mérce. Az viszont megállapítható: ha a hallgatóság számára tökéletesen tisztává és végső soron egyszerűvé, magától értetődővé válik egy mű, az szinte kizárólag az előadónak köszönhető.

Grigorij Szokolov új kontextust teremtő vállalkozása elé mégis rengeteg akadály gördült. A műsor első felében hat Byrd-darabot játszott el. William Byrd műveit elsősorban a csembalisták ismerik, akik a Fitzwilliam Virginal Book legnehezebb darabjainak komponistáját tisztelik benne.

Egyrészt tehát nemcsak a teljes ismeretlenség, hanem a hatalmas időbeli és hangzásbeli távolság is szakadékot képezhetett volna a koncerten. Másrészt, a művek ismerőinek a számukra teljesen elképzelhetetlen zongorahangzás jelenthetett furcsaságot.

De Szokolov által minden látszólagos akadály ellenére olyan világba nyertünk bebocsátást, amelyhez hasonlót a zongora hangképével nem találunk. Hogy megválaszoljuk: ez a fajta tisztánlátás és magabiztos bevezetés a reneszánsz billentyűs zenébe egy modern zongorával hogyan is lehetséges, ahhoz egy pillanatra vissza kell térnünk a mérhetetlen minőségek fogalmához.

Ez a fogalom lehet a kulcs, hogy miért is szeretik annyian, miért is olyan csodálatos Szokolov játéka? Hogyan tudja közelebb hozni hozzánk a lehető legtávolabbi zenei szöveteket a tőle megszokott megingathatatlan könnyedséggel?

Tökéletes technikai felkészültséggel ápol és gondosan formál meg minden hangot, mégsem érzünk ellaposodást, elmetrizálódást. Nem kihívássá és feladattá válik a hangok egyenkénti és tökéletes megszólaltatása, hanem mindez csak az eredménye annak a végtelen szenvedélynek, ami túlárad minden íven, minden frázison és a hangok önállóságának megtöltésében tudja csak igazán megfogalmazni önmagát. Ez a minden egyes hangra irányuló szeretet párosul valami egészen hideg precizitással. A szokolovi játék ebben a kettősségben érhető tetten leginkább: a lehető legapróbb részletbe is szerelmesen belemerülő odaadás találkozása és szerves egysége az értelem szigorú rendjével.

A műsor második felében az első részhez hasonlóan hat darab hangzott el. Ebben a hivatalos zárófélidőben csak Brahmsot hallhattunk. Összességében a darabok tempói voltak a legmegdöbbentőbbek. A négy balladában is, de inkább a két rapszódiában választott kifejezetten lassú tempót a zongorista. Ebben a kifeszített időben mégis megmaradt a darabok sodró lendülete, sőt, talán még érzékelhetőbbé váltak azok az erők, amik az olyan jól ismert gyors tempókban a nagy hangerőt és érzelmi töltetet validálják.

Szokolov szokásához híven hat ráadást adott, így mintha harmadik része is lett volna a koncertnek, ami immár minden kötöttségtől, előre megszabott rendtől felszabadult. A ráadásokból öt darab Chopin műve volt: négy mazurka és egy etüd. Hogy a Byrd és Brahms közötti zenei távolságot csökkentette-e vagy pedig Brahms és Chopin zenéjének különbözőségét növelte meg az apróbb ráadásdarabokkal, azt nem tudom. Mindenesetre ez a három billentyűs géniusz ugyanolyan távolságra került egymástól. A zenei szövetek karakterei a legkisebb mértékben sem tűntek idegennek. És ezt Szokolov nem egyéni, „csinált” stílusának a különböző darabokra való ráerőszakolása okozta, hanem az a mélyen zenei olvasat, ami ezeknek a zenéknek is a legközösebb vonásaira tudta felhívni a figyelmet.

Szokolov Bach Ich ruf zu dir című kantátájának Busoni-átiratával búcsúzott a közönségtől, amivel a felrajzolt zenei háromszög három csúcsát összekötötte, a lehetséges zenei élmény egyik legszélesebb körét rajzolta meg.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kadencia.blog.hu/api/trackback/id/tr2918846246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kadencia

A zenei élet: koncertkritikák, koncertajánlók, zenei ismeretterjesztők, interjúk és évfordulók fóruma.

Címkék

Bach (5) barokk (4) Bartók (1) Beethoven (4) Berlin (1) Berlioz (1) BFZ (1) Boulez (1) Brahms (2) Buxtehude (1) Byrd (1) Chopin (1) Concerto Budapest (1) csembaló (4) Debussy (1) Dohnányi (1) Eötvös (1) Frank (1) fuvola (2) hárfa (1) Haydn (2) hegedű (2) klarinét (1) koncert (11) kortárs (5) Kurtág (1) Lalo (1) Liszt (1) Mahler (1) MÁV (1) Mozart (2) népi (1) opera (1) összművészet (1) Poulenc (1) Schönberg (1) Schubert (2) szimfónia (6) színház (3) Szokolov (1) szonáta (1) tánc (1) vers (1) versenymű (3) Wagner (2) Weiner (1) zongora (10) Címkefelhő
süti beállítások módosítása