Kadencia

Zenei betekintés

Cirkusz vagy folklór
Mezőség-Mikrokozmosz premier a Müpában

bartok_tavasz_mezoseg_mikrokozmosz_2.jpg

A Müpa Fesztivál Színházában mutatták be április ötödikén a Mezőség-Mikrokozmosz című előadást. A Bartók Tavasz – Nemzetközi Művészeti Hetek keretein belül megrenezett produkció a Müpa honlapján a tánc és újcirkusz műfaji besorolással lett ellátva. A műfaji meghatározásoktól persze nem várhatjuk el, hogy minden előadást pontosan megkülönböztessen, főleg akkor, amikor elsősorban tájékozódási pontot jelent rengeteg különféle produkció műfaji kavalkádjában. A cirkusz szónak mégis különös relevanciája lett: pejoratív csengésére ugyanis sokszor rímelt az előadás.

Mielőtt ezekre a rímelésekre kitérnénk, tisztáznunk kell azokat a problémákat, amik a defektet kapott asszonáncok alapzöngéit alkotják. Az előadás lehetőséget nyújt a ,,komolyzene” és a népzene szembenállásának és egybecsengésének megvizsgálására; ahogy az eklektikus színházreform folklorisztikus vonatkozásának és a néptánc színpadon való megjelenítésének körbejárására is.

Szörnyen furcsa volt hallani a népzenét két olyan ellentétes pozícióból, amelyeknek, ha nem is az alapja, de a végeredménye ugyanaz volt: az elszínpadiasítás. Az esten két zenei műnem váltakozott: Bartók népzenei ihletésű zongoradarabjai és a népi együttes által autentikusan megszólaltatott mezőségi táncok. És mintha ez a szembeállítás és direkt megvilágítás teljesen eltorzította volna mind a bartóki, mind a mezőségi zenét. Azzal, hogy a népiességét emelték ki Bartóknak, és azzal, hogy a népzene közvetlenségét a ,,magas kultúra” reflektáltságába helyezték át, mintha a Bartókék által megtalált és feltárt, a népzenében rejtőző értelmet fedték volna el. 

Elég, ha Bartók Kékszakállújára, vagy Kodály Páva variációra gondolunk. Ők nem a népzenét akarták reprezentatívvá tenni, mindenkinek megmutatni, hogy tessék nézni milyen csodás a magyar kultúra! Bartók és Kodály azt ismerték fel, hogy a zenének az emberi lélekhez vezető kanyargós ösvényén a népzene olyan szoros, amely a legbelsőbb, legősibb rétegekhez enged utat. Emiatt Bartók és Kodály (de mondhatnánk külföldi példát is: mint Janacek) nem újraírni akarták a népzenét, nem feldíszíteni akarták vagy a polgári közönség számára befogadhatóbbá tenni; hanem a megtalált szorost próbálták meg a saját zenei nyelvükbe, saját mondanivalójuk fogalmazásmódjába beépíteni. Ezek a zeneszerzők értve hallgatták és olvasztották magukba azt a zenét, ami ma sajnos már nem fejlődik és nem gyarapodik tovább.

A népzene őrzésének fontossága ezért nem is hangsúlyozható eléggé. De vajon azzal közelebb kerül-e értelme és üzenete a népzenének, ha olyan előadói kultúrába és rendszerbe helyezzük, amelynél a zsigeri élmény mindig a műalkotások elvontságán keresztül képződik?

Összegezve: zenei téren a bartóki mondanivaló helyett a bartóki zenében benne lévő és csak a népzenei gyökerekre összpontosító olvasat egyesült a népzene preparált felmutatásával. Hozzá kell tenni, hogy a zongorán közreműködő Fülei Balázs és a népzenei együttest adó Mihó Attila és barátai szakmailag makulátlanul megszólaltatták azt a zenei anyagot, amit a kezükhöz kaptak. Ez a profizmus a szinte vakítóan éles, kiemelő megvilágítással párosulva a zenei anyagot is kiüresítette, mintha minden a látványosságról, nem pedig az üzenetről szólt volna ‒ rímelve a cirkusz pejoratív hangzására.

Ugyanez a profizmus jellemezte a színpadi alakításokat is. A Forte Társulat színészei és az SZFE hallgatói nemcsak szövegileg nyújtottak kimagasló színvonalú alakításokat. A kevés eszközzel, mégis szellemesen dolgozó színpadképben szájtátva figyelhettük, milyen artistaképességekkel egyensúlyoznak egymáson, vagy az ingó emelvényeken. A látványvilágot Bukta Imre álmodta meg. A látványvilág is mintha két szék közé esett volna: egyszerre akart modern és kortárs lenni, ugyanakkor régieskedő és hagyományhű. Ennek a kettősségnek pedig nem egy megdöbbentő kettősség lett az eredménye: az ember inkább érezte vásárinak, bazárinak az összképet, mint ellentétek ütköztetésének.

Az, hogy a színpadon nem csak színészkednek, nem meghökkentő újdonság. Viszont mindig kell lennie egy olyan, önmagát kifejezni akaró belső erőnek, ami nem tud megelégedni a ,,szokásos” színpad nyújtotta lehetőségekkel, ezért bontja meg a teret, időt, vagy közlési síkot. A megbontás folyamatosan jelen volt az előadásban, de mintha a pillanatnyi szellemességen (sokszor már-már szellemeskedésen) kívül nem lett volna olyan belső üzenet, aminek le kellett volna vetkőznie a ,,szokásokat”, áttörni a kereteket. Ha ettől a merev definíciótól el is tekintünk, arra kell rádöbbennünk, hogy az azonos technikai megoldásokon és motivikus rokonságokon kívül semmi nem kapcsolta össze a határátlépéseket egymással és a hagyományos színpadi játékkal. Ez a fajta önmagáért való virtuozitás szintén a pejoratív rímek sorát folytatta.

A legszomorúbb pedig talán a színpadon megjelenített tánc könnyűsége volt. Amennyi lehetőség, belső feszültség és reprezentativitás van a magyar néptáncban, ahhoz képest csak látványos vagy jól ismert táncokat láthatott a közönség a Corvinus Közgáz Néptáncegyüttes előadásában. Mozgásuk egységes és szintén kiemelkedő színvonalú volt. De az, hogy minden kontextus nélkül, minden kifejezési vágy nélkül táncbetétekkel tűzdeljenek tele egy színpadi előadást, a népi vonulatra hivatkozva, csupán tovább erősítette a cirkuszt illető negatív áthallásokat.

Egyenként, minden előadó szakmájának maximumát nyújtotta, a produkció mégsem tudott egy egésszé összeállni, mert minden egyes elemnek csak egy részére fókuszált a rendezés. Mindenben megtalálni a népit könnyű feladat, de hogy ezek a felfedezett közös jegyek hogyan tudnak drámaian, művészi erővel kapcsolódni egymáshoz és egy prekoncepciókkal terhelt közönséghez, befogadói kultúrához, arra sajnos nem kaptunk most választ.

A bejegyzés trackback címe:

https://kadencia.blog.hu/api/trackback/id/tr4418838314

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kadencia

A zenei élet: koncertkritikák, koncertajánlók, zenei ismeretterjesztők, interjúk és évfordulók fóruma.

Címkék

Bach (5) barokk (4) Bartók (1) Beethoven (4) Berlin (1) Berlioz (1) BFZ (1) Boulez (1) Brahms (2) Buxtehude (1) Byrd (1) Chopin (1) Concerto Budapest (1) csembaló (4) Debussy (1) Dohnányi (1) Eötvös (1) Frank (1) fuvola (2) hárfa (1) Haydn (2) hegedű (2) klarinét (1) koncert (11) kortárs (5) Kurtág (1) Lalo (1) Liszt (1) Mahler (1) MÁV (1) Mozart (2) népi (1) opera (1) összművészet (1) Poulenc (1) Schönberg (1) Schubert (2) szimfónia (6) színház (3) Szokolov (1) szonáta (1) tánc (1) vers (1) versenymű (3) Wagner (2) Weiner (1) zongora (10) Címkefelhő
süti beállítások módosítása