Kadencia

Zenei betekintés

Üvegpillangó
Győri Noémi, Balog József és Röhrig Géza estje

gyori_noemi_balog_jozsef_rohrig_geza_1200x655_v2.jpg

 

A Zeneakadémia Solti termében megrendezett koncerten, annak ritka jelenségnek lehettünk szemtanúi, amikor a legkülönbözőbb irányból, időből, élethelyzetből, kultúrából és művészi elgondolásból érkező vonalak egy pontban találkoztak. A szünet nélküli koncertet leíró prospektus a közös gyökerek kutatása mellett olyan zsidó származású zeneszerzők műveivel keltette fel az érdeklődést, melyeket 1927 és 1952 között írtak. Ami ezeket a műveket a nyilvánvaló kapcsolatuk mellett összeköti, az a hangszerelés. Hogy a négy zeneszerző hasonló élethelyzetekben a fuvola-zongora párosítást választotta a kompozíciók keretének, már önmagában apropót biztosított Győri Noéminek és Balogh Józsefnek kamaraestjük megrendezésére. Az esten a zsidó gyökerek mégsem kaptak központi, témamegjelölő szerepet. Az hangverseny elejének tematikája és Győri Noémi erre az estére tervezett ruhája − a fuvolista egyszínű ruháján megjelenő feliratfoszlányokat ugyanúgy lehetett Noéminak olvasni, mint Noénak − teremtett a zenében néhol megjelenő utalások mellett olyan közeget, mely nem korlátozta, hanem új értelmezői utakat mutatott az elhangzó műalkotásoknak.

Hogy a február 19-ei koncert összetettségét és komplexitásából következő jelentőségét érzékelhessük, meg kell vizsgálnunk az összefutó vonalak sokaságának bonyolult kesze-kuszaságát.

Az estét keresztül és kasul átjárta a kettősség és hármasság különös ötvözete. A koncert három egységre oszlott, melyet a műsorfüzet is szemléltetett. Minden egységet Paul Ben-Haim Három dal szöveg nélkül című műve indított el, melyet először Mieczylsaw Weinberg Öt darab fuvolára, majd Dick Kattenburg Fuvola-zongora szonátája (op.5) és zárásképpen Erwin Schulhoff szintén Fuvola-zongora szonátája követett.

Tehát minden egységben két különböző zenei fogalmazásmód felelgetett, lépett egymással kapcsolatba. Erre rímelt a két hangszer egymáshoz fűződő, össze-összefonódó viszonya is. Az egységek elkülönítését a művészek úgy szemléltették, hogy a nyitódarabokat a színpad bal oldalán játszották, a fuvolista emelvényen, Balogh József csukott fedelű zongorán. Ezek után az adott egységben következő darabokhoz a színpad jobb szélére mentek, ahol Győri Noémi emelvény nélkül, a zongorista pedig felnyitott fedőlappal szólaltatta meg a kompozíciókat. A felelgetés, és elkülönítés mégis egységességet tudott eredményezni, hiszen az egyébként lazábban összekapcsolódó Paul Ben-Haim-darabok össze tudták foglalni, össze tudták fogni az este dramaturgiai ívét. A kettősség és felelgetés nemcsak térben, időben, hangszerelésben, művekben és a műveken belüli kontrasztokban, hanem a hangzó anyag és artikulált szöveg közötti viszonyban, a zene és költészet közti párhuzamban, ellentéthalmozásban is megjelent.

A megszólaló szövegeknek a költője és előadója Röhrig Géza volt. Hamarosan megjelenő verseskötetének darabjai a három nagy egység tematikáját adták meg: az elsőben Istennel és a halállal, a másodikban az anyaszerep, anyakapcsolat körüljárásával az utolsóban pedig párkapcsolati, szerelmes költeményekkel tudta új megvilágításba helyezni az egyébként is dinamikusan lüktető értelmezési horizontot. A költemények mindig két darab, két tétel között jelentették az átmenetet. Röhrig Gézával pedig a hármas osztás újabb értelmező lehetősége is megjelent: három előadó, három egység, három tematika, három színpadi helyszín – ez Röhrig Géza esetében állandóan változott, mindig máshol szavalta el verseit −, és három idősík: mára már holt zeneszerzők alkotásai, a csak a jövőben megjelenő versek és a kettőt összekötő jelen, ahol nemcsak találkoztak, hanem átértelmezték, más-más megvilágításba helyezték egymást ezek az alkotások.

A legkülönösebb mégis az volt, hogy a versek nem megakasztották vagy kiszakítottak minket a zenei folyamatból, hanem összekötötték a darabokat, egységet, aktualitást kölcsönöztek az előadásnak. Hogy ez azért volt-e lehetséges, mert a zenei szövet egységesen keletkezési időpontjukhoz képest konzervatívabban, könnyeden, sokszor csak hangulatokat festve volt a zeneszerzők által megszerkesztve és emiatt tudott a szöveg kiemelkedni, megakasztó partnerségből tézismegfogalmazóvá válni, nem lehet tudni, de talán nem is fontos. A legnagyobb gonddal és hozzáértéssel interpretált zenei anyag áttetsző és leheletvékony volt, ennek szilánkosra törését Balogh József és Győri Noémi magabiztos és minden pillanatban átszellemült előadása tudta csak megakadályozni. A versek érzékeny csiszoltsága és modern rusztikussága pedig mintha az est struktúráját, alapköveit jelölte volna ki.

Az egész előadás egy gondosan megformált üvegszoborhoz hasonlított. A zenei anyag érzékenyen megfestett színein ugyan át- meg átláttunk, de finom, íves formái és hibátlansága az előadók felkészültségének, interpretációs alázatátának és szabadságának volt köszönhető. A pillangószerű törékenység mégsem emlékeztett finomkodásra. Ennek oka, hogy a durva, már-már valami őserőt megidéző versek tartószerkezetként hordozták az üvegszerű testet.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kadencia.blog.hu/api/trackback/id/tr3418801370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kadencia

A zenei élet: koncertkritikák, koncertajánlók, zenei ismeretterjesztők, interjúk és évfordulók fóruma.

Címkék

Bach (5) barokk (4) Bartók (1) Beethoven (4) Berlin (1) Berlioz (1) BFZ (1) Boulez (1) Brahms (2) Buxtehude (1) Byrd (1) Chopin (1) Concerto Budapest (1) csembaló (4) Debussy (1) Dohnányi (1) Eötvös (1) Frank (1) fuvola (2) hárfa (1) Haydn (2) hegedű (2) klarinét (1) koncert (11) kortárs (5) Kurtág (1) Lalo (1) Liszt (1) Mahler (1) MÁV (1) Mozart (2) népi (1) opera (1) összművészet (1) Poulenc (1) Schönberg (1) Schubert (2) szimfónia (6) színház (3) Szokolov (1) szonáta (1) tánc (1) vers (1) versenymű (3) Wagner (2) Weiner (1) zongora (10) Címkefelhő
süti beállítások módosítása