Kadencia

Zenei betekintés

Kimért pazarlás
Az Argo Baroque Ensemble és az Orlando Énekegyüttes koncertje

tegyei_koncert_2.jpg

Az Argo Baroque Ensemble és az Orlando Énekegyüttes adott koncertet 2025. március huszonnegyedikén a Jézus Szíve Jezsuita Templomban. Tegyei Zoltán vezényletével a két együttes öt kiváló énekest kísért, akik Buxtehude Membra Jesu Nostri kantátaciklusának voltak szólistái. 

Az egész koncertet átjárta a barokk pazarlás és a végtelenbe tartó fokozás dinamikus párbeszéde, még úgy is, hogy Buxtehude zenéje mélységében nem ezekből az eszközökből építette fel magát. A hét kantátából álló ciklus Jézus egy-egy testrészének megjelenítése: az egyes kantáták egymást követve az egyre súlyosabbá váló hitéleti mélységek allegóriájává válnak. Az ilyen bensőségesség felé haladó, szinte lecsupaszítottan tiszta zenei szövetnél az ember nem gondolja, hogy a barokk kor sajátosságai bármilyen szinten is részt kaphatnak vagy jelenlétükkel a műalkotás lényegéhez tehetnek hozzá. És mégis, Tegyei Zoltán zenei elképzelései, sokszor túlzó gesztusai a nagy barokk mester barokk életszemléletébe helyezték a közönséget. A sosem önkényes vagy ízléstelen szabad játék nemcsak hogy leporolta az annyiszor hallott történetet, hanem azzal a lelkülettel töltötte meg, ami a mű üzenete és a mű milyensége közt feszülő ellentét miatt válhatott újra élővé, megrázóvá. A tudatosan kontrollált, gondosan kimért és mégis a zenei gazdagságot kiemelő gesztusok határozták meg az egész előadás életteliségét, alapkarakterét.

Ehhez olyan előadói apparátusra is szükség volt, mint amilyen az Argo Baroque Ensemble. A koncerten két hegedűs, egy violone és három viola da gamba játékos képezte a vonós szekciót. A három viola da gamba a continuo basszusán kívül a hegedűsök mellett kórus további szólamait is (colla parte) meg tudta erősíteni. A vonósok között a második hegedűs váltóhangszeres volt, és így az alt gambának nemcsak szerep jutott a koncerten, hanem az emblematikus hatodik – szív - tételt is autentikusan meg tudták szólaltatni az előadók . Két continuohangszer volt a színpadon, amik hol párhuzamosan, hol felváltva látták el a kísérőszólam szerepét. Az orgonánál Bene Róza ült, a csembalónál Tegyei Zoltán játszott és vezényelt. Az egész vonóskar összhangját a barokk előadásokból ismert intonációs bizonytalanságok az egész koncerten csak egy-egy hang erejéig bontották meg. 

Az Orlando Énekegyüttes intonációja is stabil volt, bár olykor azt éreztem, hogy csak cammognak a zenekar által diktált tempó után. Drámai kifejezőerőjüket viszont mindig a megfelelő mennyiségben használták ki, sosem nagyzolva vagy sáfárkodva reprezentativitásuk erejével. 

Kitűnően alkalmazkodtak a szólistákhoz, akik közül Subedi Anna szopránénekesnőt kell kiemelnünk. Tisztán, fölényesen és átélten formálta meg a – sokszor kényelmetlen – szólamát, és sosem élt vissza hangjával, ami lágéja miatt a többi szólam leuralásával fenyegetett. Nagy Bernadett mezzoszopránnak sikerült megtalálnia azt a meleg tónust, ami az általa énekelt szövegek mély értéséről, megéltségéről tett tanúbizonyságot. Mizsei-Takács Zsuzsanna alt énekes színpadi jelenlétét kell megemlítenünk, aki azon kevés altok egyike, akik még a férfiszólamok telítettsége mellett sem tűnik el az összhangzásból. A két férfi szólista közül Mizsei Zoltán volt az, aki az egész előadás fundamentumát képviselte magabiztos, átható basszushangjával. Csapó József tenor a passiótenorok hangképzését idézte – a szöveg drámaisága helyett inkább epikusságát kiemelve. 

A hangverseny, amely a Haydneum – Magyar Régizenei Központ együttműködésével valósult meg, a barokk előadások hitelességéről és szükségességéről győzte meg a hallgatóságot. Arról, hogy csak a szabad zenélés eredményezhet felszabadító zenehallgatást.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kadencia.blog.hu/api/trackback/id/tr1318837580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kadencia

A zenei élet: koncertkritikák, koncertajánlók, zenei ismeretterjesztők, interjúk és évfordulók fóruma.

Címkék

Bach (5) barokk (4) Bartók (1) Beethoven (4) Berlin (1) Berlioz (1) BFZ (1) Boulez (1) Brahms (2) Buxtehude (1) Byrd (1) Chopin (1) Concerto Budapest (1) csembaló (4) Debussy (1) Dohnányi (1) Eötvös (1) Frank (1) fuvola (2) hárfa (1) Haydn (2) hegedű (2) klarinét (1) koncert (11) kortárs (5) Kurtág (1) Lalo (1) Liszt (1) Mahler (1) MÁV (1) Mozart (2) népi (1) opera (1) összművészet (1) Poulenc (1) Schönberg (1) Schubert (2) szimfónia (6) színház (3) Szokolov (1) szonáta (1) tánc (1) vers (1) versenymű (3) Wagner (2) Weiner (1) zongora (10) Címkefelhő
süti beállítások módosítása