Kadencia

Zenei betekintés

Varázslatos világ a Zeneakadémián
Ránki Dezső és a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertje

 

5a008cfc-5a31-44e0-bc37-52db93fec1f6.jpg

Március 7-én, a Zeneakadémia Nagytermében a MÁV szimfónikusok két Ravel, és egy Ravel által hangszerelt művet szólaltattak meg, Ránki Dezső közreműködésével és Maxim Rysanov vezénylésével. A három mű különböző helyzetek és érzelmi állapotok színes palettáját tárta elénk, ami akadályt a zenekar és a karmester jól ugrottak, azonban mindegyik darabnál elmondható, hogy a megfelelő intenzitást a finálé környékén sikerült elérniük.

Ravel Lúdanyó meséivel kezdődött az este, a varázsvilág minden eleme megjelent. A hárfa határozza meg az egész zenekarhangvételét, központban az ámulat keltés szándéka áll. Öt tétel, öt mese. Ravel játékossága végigkíséri a részeket, azzal együtt sok karakterrel variál. Rövid tételekről van szó, többnél meglepően hatott a befejezés, nem alakult ki olyan kohézió, amire számítottam élő előadás kapcsán. Pont emiatt váratlan volt, amikor Rysanov utolsó intése mintha valamiféle varázsport szórt volna a terem egészére, a záró akkord ennek hatása alatt robbant ki.

Másodikként Ravel G-dúr zongoraversenyét hallhattuk, Ránki Dezső szereplésével. A zenemű elvarázsoltsága hasonló volt az előbbihez, Ránki játéka illett a darabhoz. Leginkább azt találom elgondolkodtatónak, hogy a MÁV előadásában úgy tetszett, minden hangszer maximálisan használja adottságait, mindezt úgy, hogy nem vált túl sokká. A zongora esetében volt feltűnő, azon kaptam magam, hogy látom, ahogyan a billentyűkön rohangál a zenész keze, de a mély és magas hangok erős kontrasztját nem érzem. Talán annak tudható be ez a jelenség, amit korábban említettem az intenzitást kapcsán – az érzelmi és a zenei paletta terjedelme nem volt azonos mértékű. Ennek ellenére az összhatás nem vált hiányossá, sőt mindkét Ravel darabban sokkal ütősebbre sikeredett így a zárlati fordulat.

Szünet után a népszerű Egy kiállítás képeivel folytatódott a hangverseny. A Promenade karakterét kiválóan megjelenítette a trombitás, majd később a zenekar többi tagja is. Az epizódok karakterek széles körét tartalmazzák, meglepően kevésnél volt érezhető a zenekar bizonytalansága. Az érzelmi skála itt sokkal jobban megközelítette a zenei anyagét. Rysanov vezényletével a szimfónikusoknak a ritmikai játékosságot rendkívül elevenen abszolválták. Az utolsó képre feszült figyelem irányult mind a hallgatóság, mind a zenekar részéről, a katarzis így maradéktalanul megvalósulhatott. Magamban összehasonlítottam a két héttel korábbi Beethoven 5. szimfóniájának előadásával, hasonló érzelmi állapotot eredményezett a kettő. Akkor is, és most is az fogalmazódott meg bennem, nem szeretném egy ideig felvételen meghallgatni a műve(ke)t, nehogy elfelejtsem a légkört, ami ezen az előadáson kialakult.

A bejegyzés trackback címe:

https://kadencia.blog.hu/api/trackback/id/tr5418816200

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kadencia

A zenei élet: koncertkritikák, koncertajánlók, zenei ismeretterjesztők, interjúk és évfordulók fóruma.

Címkék

Bach (5) barokk (4) Bartók (1) Beethoven (4) Berlin (1) Berlioz (1) BFZ (1) Boulez (1) Brahms (2) Buxtehude (1) Byrd (1) Chopin (1) Concerto Budapest (1) csembaló (4) Debussy (1) Dohnányi (1) Eötvös (1) Frank (1) fuvola (2) hárfa (1) Haydn (2) hegedű (2) klarinét (1) koncert (11) kortárs (5) Kurtág (1) Lalo (1) Liszt (1) Mahler (1) MÁV (1) Mozart (2) népi (1) opera (1) összművészet (1) Poulenc (1) Schönberg (1) Schubert (2) szimfónia (6) színház (3) Szokolov (1) szonáta (1) tánc (1) vers (1) versenymű (3) Wagner (2) Weiner (1) zongora (10) Címkefelhő
süti beállítások módosítása