Kadencia

Zenei betekintés

Minden jó, ha jó a vége?
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertje

vasary-eunchekim.png

A Zeneakadémia február 11-i nagytermi koncertje – amely egyben a Magyar Rádió Művészeti Együttesei Vásáry-bérletének harmadik koncertje volt – egy mondhatni klasszikus műsort kínált a hallgatóságnak: egy Haydn divertimento, Brahms hegedűversenye és egy Mozart szimfónia. Ilyen esetben, mikor egy este erejéig ismertebb művek kerülnek egymás mellé, és már nem csak az a kérdés, hogy milyen is az a darab, amit hallunk, talán több embert izgat a közönségben, hogy milyen viszonyban, milyen színben fognak feltűnni egymáshoz képest ezek a bizonyos művek. Ezeket a relációkat – a koncert dramaturgiai ívét, ha úgy tetszik – pedig természetesen nem csak a szerzők és darabjaik történelmi, vagy zenei összefüggései határozzák meg, hanem sokkal inkább a művek ránk gyakorolt pillanatnyi hatása, amely mindig egyedi, és mindig az előadóktól függ – ezért sosem számíthatjuk ki előre.

Az est első darabja Haydn Esz-dúr divertimentója volt, amely az "Echo" nevet viseli, mivel szerzője a visszhang-hatás elérésének érdekében két külön teremben elhelyezett, egymásra felelgetve játszó vonós trióra írta ezt a művet. Ez alkalommal egy zenekar és egy a karmester mozdulatait a folyosóról leső trió volt az előadó apparátus, amely felállás a szokásosnál is nagyobb precizitást igényelt a zenészektől. Az így nyert hangzás üde színfoltként hatott, még ha a két hangszercsoport felelgetése nem is volt végig tűpontos.

Ez a játékos, a vonószenekar miatt homogénebb hangszínű darab remekül megállta a helyét, mint óvatos ráhangolódás, előkészítve a terepet a teljes zenekarral megszólaló hegedűversenynek; mint egy előétel, amely sem ízlelőbimbóinkat, sem gyomrunkat nem terheli meg, ellenben meghozza étvágyunkat a fő fogáshoz.

 

Valószínűleg nem én voltam az egyetlen a közönségben, aki a divertimento alatt részben már a program fő számára, Brahms D-dúr hegedűversenyére készült, a koreai Eun Che Kim előadásában (már csak abból is erre merek következtetni, hogy a szünet után jócskán megfogyatkozott a hegedűverseny alatt még színültig telt nézőtér létszáma). Az első tétel zenekari bevezetőjének drámája – amely a derűs, pastorale hangzásból indulva egy tragikus és heves, erősen lefelé húzó hangzással adja át a stafétát a hegedűnek – sikeresen megteremtette a várt atmoszférát. Minden adott volt, hogy a hegedű betöltse a zenekar által létrehozott teret, a Dubóczky Gergely vezette MR Szimfonikusok ugyanis nemcsak itt, de az egész műben biztos alapot szolgáltattak a mű életre keltéséhez. Itt azonban az első hangoktól kezdve megtört valami az eddig tapasztaltakhoz képest. Kim játéka pontos volt, tiszta, és nem is arról a néhány apró technikai hibáról van szó, amelyet jómagam, hegedűn nem játszóként észre vettem. A hegedű hangszíne egyszerűen nem emelkedett a zenekari hangzás fölé, és – hadd engedjem meg ezt a banális szójátékot – nem tudott versenyre kelni a zenekarral. Ugyan meg tudott jelenni az az improvizatív jelleget idéző virtuóz karakter, amely a mű kvázi társszerzőjének, Joachim Józsefnek köszönhetően van ott a hegedű frázisaiban (Brahms rendszeresen konzultált a magyar hegedűssel a komponálás során, és egyértelműen az ő stílusa ihlette a művet), de mégis maradt hiányérzet az emberben. A lassú tétel visszafogottabb jellege valamelyest enyhített a zenekar és a szólista közötti kontraszton, ám az azt attacca követő utolsó tétel életvidám, fülbemászó témája sem tudott olyan ragyogó módon megszületni, mint ahogyan sokak fülében ott él. A mérce persze irreálisan magasan van egy ilyen sokszor játszott és lemezre vett műnél, és aki szereti ezt a művet, annak nem okozhatott teljes körű csalódást ez az előadás. Mindössze az a karizmatikusság nem jött át Eun Che Kim játékából, amely szükséges lett volna ahhoz, hogy úgy beszélhessünk interpretációjáról, mint egy eddig nem látott színvonalú, vagy a nagy elődök szintjén mozgó értelmezése Brahms hegedűversenyének.

 

Felemás érzésekkel, a nézőközönség már említett kisebb megfogyatkozása után megszületett “túl vagyunk a csúcson” hangulattal kezdődött el a második rész. Ezt a hangulatot töltötte be tökéletesen Mozart C-dúr “Linzi” szimfóniája (K. 425), az idén kilencvenkettedik életévét betöltő Vásáry Tamás vezénylésével. Az ő karaktere alapjaiban meghatározta a mű keltette élményt: a közönség először egy idős embert láthatott ekkor, akit külön a koncertmesternek kellett a pódiumra kísérnie. Majd ez az ember az első beintéssel varázsütésre egy megfiatalodott karmesterré változott, aki minden mozdulatában előre elgondoltan és precízen vezényelte el a művet – mondanom sem kell, fejből. Akár úgy is nézhetjük, hogy Mozart ezen gyakran játszott, de mégsem a legnépszerűbbek közül való szimfóniájában a szünet előtt elhangzó két karakter, a divertimento könnyedsége és a hegedűverseny monumentalitása közös nevezőre érkezett. A Menüett olyan letisztultsággal, felvételeket megszégyenítő fegyelemmel és pontossággal hangzott el, ami igazán kihozta ebből a tételből, amiről szólnia kell: a kimért és fényes eleganciát. 

Oly módon zárta az estét ez a szimfónia, amely a korábban elkezdett allegóriához enged visszatérni. A menü végén áll egy szép és ízletes desszertként, az előétellel keretbe foglalva a kiadós, nehéz főételt. A kérdés, hogy az élvezetünket szolgáló események íve milyen mértékben marad átélhető bizonyos törések mentén, egy vacsora, egy kiállítás, vagy egy koncert esetén is egyaránt fennáll.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kadencia.blog.hu/api/trackback/id/tr6018798448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kadencia

A zenei élet: koncertkritikák, koncertajánlók, zenei ismeretterjesztők, interjúk és évfordulók fóruma.

Címkék

Bach (5) barokk (4) Bartók (1) Beethoven (4) Berlin (1) Berlioz (1) BFZ (1) Boulez (1) Brahms (2) Buxtehude (1) Byrd (1) Chopin (1) Concerto Budapest (1) csembaló (4) Debussy (1) Dohnányi (1) Eötvös (1) Frank (1) fuvola (2) hárfa (1) Haydn (2) hegedű (2) klarinét (1) koncert (11) kortárs (5) Kurtág (1) Lalo (1) Liszt (1) Mahler (1) MÁV (1) Mozart (2) népi (1) opera (1) összművészet (1) Poulenc (1) Schönberg (1) Schubert (2) szimfónia (6) színház (3) Szokolov (1) szonáta (1) tánc (1) vers (1) versenymű (3) Wagner (2) Weiner (1) zongora (10) Címkefelhő
süti beállítások módosítása