Kadencia

Zenei betekintés

Hiánnyal tökéletes
Zubin Mehta és a West-Eastern Divan Orchestra koncertje

8f402bb2-c991-4e3c-907f-4361ccb05dac.jpeg

Kroó György írásait olvasva mindig az az érzésem támad, mintha ott lettem volna koncerten. Szinte látom, pontosabban hallom a hangversenyt, pedig a legtöbb írás nem haladja meg az egy oldalas terjedelmet. És talán ez emeli őt a legnagyobbak közé: mindig pontosan érzi, hogy miből mennyit és mit kell mondania (többek között Kosztolányi is ebben jelöli meg a legnagyobb prózaírók közös pontját).

És még a zenekritikai nyelvezet és formahasználat legnagyobb ismerőjének is arra kellet jutnia egy 1963-os lelkes és lelkesítő cikkében, hogy sajnos nincs tovább: írás nem tudja visszaadni még az élményt sem, nemhogy a művészi teljesítmény nagyságát. Ez az írás az akkor huszonhét éves, még pályája elején járó Zubin Mehtáról szólt.

Hatvankét évvel később, én már az élő legendát hallhattam a MÜPA nagytermében március tizedikén. És csak az a tény, hogy ezen a koncerten ott lehettem, elég lehetett volna a felhőtlen élményhez, mégis beárnyékolta valami a hangversenyt megelőző várakozást.

Arról van szó, hogy Zubin Mehta idén nyolcvankilenc éves, ami önmagában is tiszteletet parancsoló, nemhogy az: turnézik. Talán a magyar koncertélet is hozzájárul ahhoz, hogy az ember más mércével mérje a nagy múlt és nagy név mögött mára olykor elhalványult, sokszor csak sportteljesítményként lenyűgöző karmesterek koncertjeit.

Rengeteg számomra kedves kompozícióhoz kapcsolódik Zubin Mehta interpretálása. Mégis azt kellett kimondanom magamban, hogy a megszokott, rég elmúlt hangzásokat nem lehet számonkérni rajta.

A koncert első darabjában, Beethoven hatodik szimfóniájában pedig valóban nem az ő korábbi vagy az általánoshoz közelítő értelmezést hallhattunk. A West-Eastern Divan Orchestra Mehta a keze alatt csodálatosan szólt, a szó minden értelmében. Tökéletesek voltak a kikevert vonósarányok, a fúvósok hangszínei. Ki kell emelnünk az oboistát, akinek minden hangja olyan volt, mint egy finoman elgurított üveggyöngy; a fuvolistát, aki élesebb hangszínével mindig ki tudott emelkedni a zenekarból és ellenpontozni a szelíden bensőséges oboa-, kürt- és fagottszólamokat. A legnagyobb erénye a szimfóniának mégis a tempója volt. És ebből a tempóválasztásból derült ki számunkra igazán, milyen varázslóval is van dolgunk a karmester személyében: lassabb tempói nem az unalom és egysíkúság felé, mégcsak nem is a koncentráltabb és megterhelőbb zenehallgatás felé közelítették az előadást, hanem a tisztán a hangokból eredő, minden frazírt nélkülöző egyszerű szépséget mutatták fel.

Minden tételt átjárt a nyugalom, a sietősség teljes hiánya. Az önmagában gyönyörködő és minden szépségével tudatában lévő, egyszerre elidőző és továbbhaladó interpretáció mind ebből a visszafogott tempóból következett.

Ezt a fajta nyugalmat és bensőséges törődést hallhattuk a koncert második felében is, Schubert ,,nagy”, kilencedik C-dúr szimfóniájában. Itt a szokásos zenekari felállás is megváltozott: a darabban középponti, szólisztikus szerepet játszó fúvóskart a vonóskar leszűkebb félköre elé ültették. Ezzel a látványos kiemeléssel még inkább megágyazva a kitűnő fúvós szólisták kiemelkedő szerepvállalásának. A kiemelés azonban épp az ellenkezőjét érte el akusztikailag annak, ami a célja volt. Mivel a mögöttük ülő összes vonós szólamának hangereje abban a legkisebb félkörben összpontosult, ahol a fúvósok ültek, teljesen befedte őket a koncentrált vonós hangzás. Amit hátulról olyan könnyedén át tudnak fújni, a vonósok fölé kerülve, új helyükről szinte lehetetlen volt. Ez főleg akkor volt feltűnő, mikor a vonóskar szinte alig hallható pianót játszott, de a fúvósok belépésével ez is túl hangosnak érződött, és nem a fúvósok alultejesítése miatt.

Schubert szimfóniáját egyedül a lassú tempó sajnos nem tudta felfejteni. A schuberti zenében a kis ívek aprólékos megformálása, a nem pusztán a hangokból, de azoknak az elrendezéséből fakadó szépség felmutatása sajnos hiányossága maradt az előadásnak.

A koncerten mégis minden tökéletes volt. A hangindítástól elkezdve, az intonáción és az egységességen át a szólamok rétegzettségéig, arányáig. Mégis hiányzott valami. A Beethovenből kevésbé, de a Schubert-szimfóniából érezhetően. Ezt a hiányt mégis jól kell értenünk. A megelégedést és nyugodt gyönyörködést talán csak ebben az életkorban, és csak ilyen kaliberű művészek érihetik el, mint amilyen Zubin Mehta. És a hiány alighanem minden búcsú velejárója. Ezen a hangversenyen pedig mintha már a művektől való gyengéd, mégis fájó búcsúzás derengett volna át. Ezzel a kimondatlan hiányérzettel ért véget a koncert, ami mégis minden részében tökéletes volt.

A bejegyzés trackback címe:

https://kadencia.blog.hu/api/trackback/id/tr9518816678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kadencia

A zenei élet: koncertkritikák, koncertajánlók, zenei ismeretterjesztők, interjúk és évfordulók fóruma.

Címkék

Bach (5) barokk (4) Bartók (1) Beethoven (4) Berlin (1) Berlioz (1) BFZ (1) Boulez (1) Brahms (2) Buxtehude (1) Byrd (1) Chopin (1) Concerto Budapest (1) csembaló (4) Debussy (1) Dohnányi (1) Eötvös (1) Frank (1) fuvola (2) hárfa (1) Haydn (2) hegedű (2) klarinét (1) koncert (11) kortárs (5) Kurtág (1) Lalo (1) Liszt (1) Mahler (1) MÁV (1) Mozart (2) népi (1) opera (1) összművészet (1) Poulenc (1) Schönberg (1) Schubert (2) szimfónia (6) színház (3) Szokolov (1) szonáta (1) tánc (1) vers (1) versenymű (3) Wagner (2) Weiner (1) zongora (10) Címkefelhő
süti beállítások módosítása